Laura Rissanen - arkivihreä kaupunkilainen Helsinkiläisen kokoomuspolitiikon pohdintoja arjesta ja arjen valinnoista

Kaupunkipyörät – vihdoin!

Helsinki on saamassa vihdoin ja viimein kaupunkipyöräprojektin onnellisesti maaliin. Nyt näyttää vahvasti siltä, että kesällä 2014 saamme Helsinkiin monista eurooppalaisista kaupungista tutun kaupunkipyöräjärjestelmän.


Alun perinhän kaupunkipyörät piti saada kaupunkiin jo kesäksi 2010. Mutta hanke on kaatunut virastojen välisiin kahnauksiin ja epäselvyyksiin mainospaikoista.


Meillähän oli Helsingissä aikoinaan vuodesta 2000 palvelleet kaupunkipyörät. Suuri osa niistä päätyi mereen tai jollei ihan mereen niin ainakin romuksi. Pyörät eivät ole olleet mitenkään ajettavia, pikemminkin päinvastoin. Miellyttävänä kyytiä ei voinut aikoinaan pitää.  


Euroopassa on saatu erinomaisia kokemuksia kaupunkipyöristä. Itse olen päässyt pyöriä testaamaan Wienissä, Pariisissa ja Brysselissä. Yhdellä pyörällä tehdään keskimäärin 5 – 15 matkaa vuorokaudessa. Myös Oslossa ja Tukholmassa, jotka ovat Helsingille Keski-Eurooppaa parempia vertailukohtia, ovat käyttöön otetut nykyaikaiset kaupunkipyörät olleet menestys.


Ilkivaltaakaan ei noissa kaupungeissa esiinny. Lontoossa asuva tuttavani arveli sen johtuvan siitä, että pyörän käyttö on ensimmäisen puoli tuntia ilmaista ja sen jälkeen jokainen alkava puoli tuntia kustantaa pari puntaa.


Uudet kaupunkipyörät ovat nimenomaan osa joukkoliikennejärjestelmäämme. Kyse ei siis ole mistään turisti-ihmeestä, vaan ajatuksena olisi saada pyörät osaksi kaupunkilaisten arkea. Siksi käyttäjät rekisteröityvät käyttäjiksi joko matkakortin tai luottokortin avulla. Näin käyttäjä on aina tunnistettu. Ja samalla siis torjutaan sitä ilkivaltaa.

Helsinkiin on suunniteltu uusia pyöriä tulevan vähintään 500 ja asemia olisi ensimmäisessä vaiheessa 50. Vuosina 2015–2017 tarkoitus on laajentaa 150 asemaan ja 1500 pyörään. Vertailun vuoksi Pariisissa pyöriä on 20 000.


Kaupunkipyöräjärjestelmän rahoitus perustuu ulkomainoslaitteista saataviin tuloihin. Järjestelmää ei ole voitu toistaiseksi toteuttaa, sillä kaupunki ei ole pystynyt osoittamaan riittävää määrää ulkomainoslaitteille soveltuvia sijoituspaikkoja.

Nyt tämä ongelma on saatu ratkaisua. Tätä pidän erinomaisena. Ehdotinhan itse jo kesällä 2008, että kaupunkipyörät olisi toteutettava nimenomaan mainosrahoitteisesti. Tosin vielä tarvitaan kaupunkisuunnittelulautakunnan sekä kaupunkikuvatoimikunnan päätökset.

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (27 kommenttia)

kati sinenmaa

Mistä saisimme ihmiset, jotka osaavat arvostaa niitä pyöriä?
Satavarmaa on, että niitä pyöriä saa jatkuvasti korjata ilkivallan tähden, ja niitä pyöriä löytyy Itä-Helsingin kerrostalojen kellareista ja kanavista, sekä Virosta.

Lisää valtaa poliiseille, muuten taas hyvä juttu menee täysin pilalle, jollei poliisilla ole valtaoikeuksia ilmivallan tekijöitä kohtaan.

Martti Laines

Realiteetit eivät ole ennenkään häirinneet ideologista tavoittelua yhteiskunnasta, jossa kaikki tanssahtelevat käsikädessä kävelykadulla.

Käyttäjän hannuoskala kuva
Hannu Oskala

Hei Kati!

Vastaavat järjestelmät ovat toimineet mainiosti monella paikkakunnalla ulkomailla. Perustuu siihen että käyttäjät identifiodaan esim. luotto- tai matkakortin avulla. Näin käyttäjä on vastuussa pyörästä kunnes sen palauttaa. Tämä tarkoittaa sitä että hajonneen tai kadonneen pyörän joutuu korvaamaan. Systeemi yksiselitteisesti toimii.

kati sinenmaa

Suomessa se ei toimi. Etelän mailla polkupyöräily on läpivuotista, kun taasen täällä se on kausiluontoista, jolloin tapahtuu se, että ihmiset hullaantuvat keväisin polkypyöristä ja jos ei ole polkupyörää, niin on sitten tuplahullu.

Minulta on varastettu viisi polkupyörää; joka vuosi lyödään polkupyörävarkauksien ennätykset. Jos täälläkin olisi jatkuva kesäkeli, niin polkupyörä olisi silloin kaikille tavanomainen näky, mutta kun ei ole. Ihan sama juttu kuin älykännyköiden kanssa; niiltä, joilta se puuttuu, ovat valmiita ryöstämään sen muilta. Minulta on viety yksi motorola v. 2000 ja yksi SGS2 vuonna 2011. Työpaikalta.

Täällä on joka kesä valtava joukko ulkomaalaisia, joilla kaikilla näyttää olevan hienot pyörät, vaikka ovat tulleet tänne pakettiautoillaan. Olen nähnyt kymmenittäin romanien tekemiä pyörävarkauksia, mutta poliisi ei enää suostu niitä edes tutkimaan. Ne kaupunkipyörät häviäisivät yhden kesän aikana balkanille.

Tuolla kalasatamassa oli muuan vapaan liikkuvuuden mökki, jonka pihassa olisi satoja polkupyöriä, mutta edes niitä poliisi ei tutkinut, vaikka jokainen tajuaa, että ne kaikki olivat varastettuja
https://plus.google.com/photos/1077896135679596100...

kati sinenmaa

Kävin Ruotsissa polkupyöräretkellä. Polkupyörä kesti Eskilstunaan saakka, menin siitä alas Gothenburgiin sitten junalla. Siellä oli kaupunkipyöriä
https://plus.google.com/photos/1077896135679596100...

Sellaisen pyörän sai soittamalla kännykällä jonnekin. Täällä varastetaan sen verran paljon kännyköitä, että niillä on helppoa irrottaa koko kadun pyörät. Ja jos ei varasta, niin aina joku läskipää uhata pikkulasta soittamaan sellaiseen numeroon, joka vapauttaa kiinnikkeen.

Sanon, että jos ei ensin laiteta kunnon kuria tänne, niin joka ainoa uusi asia aiheuttaa vain lisää ikävyyksiä. Ensin kurinpalautus ja vasta sitten voi harkita jotain uutta, kun kuria on pidetty muutama sukupolvi.

Jukka Kaulanen

10v sitten ajelin autolla kaupungilla, kun huomasin nuoren miehenvetkaleen ihmettelevän hajonnutta pyöräänsä Kalliossa.

"Helvetin uusavuttomat lättähatut, nuo pitäs laittaa kesäksi maaseudulle ajamaan hevosella sontaa", ajattelin. Nousin rivakasti autosta ja korjasin taitavin käsin miehenkuvatuksen polkupyörän.

Kaveri oli Dallasista (Amerikka) ja nyt hän varmaan kertoo kaikille suomalaisten olevan maailman ystävällisin ja avuliain kansa. Minä olen kuitenkin Lapista kotoisin!

Jouni Hölttä

Paras tapa pyöräillä kaupungissa on omalla pyörällä ja kun sen jättää edes hetkeksi silmistään, niin vähintään parilla lukolla kiinni johonkin.

Olen suunnitellu, laittaa satulan alle jalkaväkimiinan heräte sytytysellä räjähtämään. Vaikka pyöräkin menis, niin se suuri ilo, kun varkaan kappaleita kerättäis kadulta korvais menetyksen.

Tero Terävä

Kaksi lukkoa ei auta. Silloin pyörästä viedään kaikki, mitä irti saadaan ja sinulle jää runko ja kaksi lukkoa.

Koko kaupunkipyöräidea on täysin absurdi. Se on toimimatonta idealismia pahimmillaan. Asun itse yli 20km etäisyydellä Helsingin keskustasta ja olen lähimetsästä löytänyt näitä vanhoja kaupunkipyöriä kaksi kappaletta. Kun soitin pyöristä kaupungille, vastaus oli, että haemme ne joskus. Joskus oli yli kaksi viikkoa, jonka jälkeen pyörät "hävisivät" metsästä.

Pyörät ovat melkoinen menoerä veronmaksajille, jotka pyöriä eivät tarvitse tai kaipaa. Ne ovat rahattomien juopottelijoiden edullinen ravintolaillan jälkeinen kotiutumistapa, jonka jälkeen pyörä hylätään.

Maksukortti ei toimi senkään vertaa, sillä se rikotaan ensimmäisenä.

Rissanen haluaa lisätä kaupungin veronmaksajien taakkaa useilla miljoonilla. Mikäs siinä, toisten rahoilla järjestää kivaa. Onneksi oma kotikaupunkini on käyhä. Täällä ei ole varaa moisiin humputuksiin.

Mauri Hyhkö

Oman omaisuuden ansoittaminen on rikoslaissa tuomittava teko josta on säädetty ankara rangaistus, toisin kuin toisen omaisuuden käyttöönotto luvatta, josta voi saada sakkoa, ehkä. Sitä ei kuitenkaan tarvitse maksaa jos toimeentulo on tulonsiirtojen varassa eikä sitä muunneta vankeudeksikaan.

Juhani Piironen

Tanskassa kaupunkipyörien ihmemaassa, Köpiksessa ei muuten ollut lunta pari päivää sitten.

Mitenkäs Helsingissä?

keke keskinen

Kyllähän tässä kipataan taas veronmaksajien rahaa suoraan kaivoon. Noita fillareitahan oli jo ja niiden kiinnostavuus oli tasan 0 ja tulee varmasti jatkossa sitä myös olemaan.

Käyttäjän JussiHuhtakangas kuva
Jussi Huhtakangas

Taitavat olla kuitenkin mainosrahoitteisia nämä pyörät? Mutta näitä kommentteja kun täällä lukee, niin ei tähän kaupunkiin kaivata kuin jalkapuuta Senaatintorille, jossa sitten kaikki voivat sitten vuoronperään käydä nyyhkimässä kurjuutta ja ankeutta.

keke keskinen

Niin aivan varmasti ovat (Peukku) ja raha kasvaa puussa jne.

Helsingin keskusta on niin pieni maan pläntti, että jos ei sielä jaksa kävellä niin vikaa on muuaalla kuin polkupyörissä.

Minä olenkin itse TOSI vihreä ja kävelen, enkä halua raijata indokiinassa tuotettuja turhake romuja ydinkeskustaamme.
Ehkä nämä "vihreät" ovat vain patalaiskoja?

Matti Pulli

Eli siis kaupunkipyörät pitää saada, koska kansainvälisissä ja trendikkäissä eurooppalaisissa kaupungeissakin on kaupunkipyöriä tarjolla? Ja Helsingistä pitää tehdä trendikäs ja kansainvälinen.

Juhani Piironen

niin. sitten pitäisi saada myös se trendikäs ja eurooppalainen sää tänne.

Olisko vinkkiä miten sen saisimme?

Touko Apajalahti

Talvipyöräilystä Helsingissä kirjoittaa asiantuntevasti Hannu Oskala täällä: http://hannuoskala.fi/2013/03/talvipyorailysta/

Juhani Piironen Vastaus kommenttiin #15

Minä pyöräilin opiskeluaikoinani lähes joka päivä talvella. Tuulisen sillan ylikin menin ja välillä tuuli meinasi paiskata ajoradalle.

Pakkasta oli monesti 25 tai 30 astetta.

Oliko hauskaa?

No ei pe...le ollut.

Seurasiko siitä mitään?

Luiden kolotusta vanhempana, joka varmaan joskus äityy tosi pahaksi.

Paremmat vaatteet? Mihis ne jätetään, kun mennään yliopistolle, töihin jne.

Lämmin auto on paljon mukavampi.

Autoverot alas, niin näette miten Oulusta katoaa pyörät.

Pohjois Koreassakin pyöräillään ja ihmiset eivät ajele siellä autolla.

Mikäköhän on syynä?

Floridassa autoillaan. Miksiköhän?

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen Vastaus kommenttiin #17

Minäkin sotkin fillarilla yläasteen ja lukion läpi vuoden. Matka yhteen suuntaan noin 4 km.

25 asteen pakkasella eka 200m oli pahin, sen jälkeen palelu loppui. Maiharin huppu suojeli korvalehtiä, ennen kuin sain tuon silloin mielestäni niin hienon takin, korvani paleltuivat vähän väliä ja niiden iho kesi. Pahinta oli kylläkin se kipu, joka tuli kun veri alkoi taas kiertämään.

Pirkkalan lentokenttää tehtäessä ajelin fillarilla säkkipimeällä väliaikaisella tiellä maansiirtorekkojen seassa. Pyörän ajovalokin oli silloin lähinnä näkemistä varten, ilman valoa en olisi nähnyt missä tie kulkee. Hyvää onnea, että olen nyt tässä näitä sepustuksiani kirjoittelemassa, myöhemmin samalla tiellä joku toinen koululainen jäi auton alle ja menehtyi. Vasta silloin kunnassa herättiin rakentamaan pyörätie, olin silloin jo muissa maisemissa.

Koulukyytiä en saanut, koska matka oli liian lyhyt, alle 5 km. Määritelmässä sanottiin toisena ehtona "tai vaarallinen", jolla olisi kyyti järjestetty. Vain yksi kuolemantapaus osoittanee, että ei se niin vaarallinen kai sitten ollut.

Eihän bussilippukaan niin kallis olisi ollut, mutta busseja ei juurikaan silloin keskeneräiselle lentokentälle kulkenut.

Aika moni naapurin lapsi meni tuon saman matkan kävellen. Kukaan ei tietääkseni hiihtänyt.

Mauri Hyhkö Vastaus kommenttiin #17

Floridassa on liian kuumaa pyöräillä, ilmastoidussa autossa on paljon mukavampaa eikä sydänkään joudu rasitukselle kuumuuden takia.

Jani Virtanen

Eiköhän ne löydy sieltä Vapaa pölliminen -organisaation tiloista hyvin hätään täysin päreinä. Siinä suhteessa helsinki on trendikäs ja kansainvälinen, että kaikki käännetään kuten oikessakin metropoleissa.

Juhani Piironen

Helsinki vaan pyrkii apinoimaan kaikkea aina.

Kaikki tämä apinointi kustannetaan rakennusmaksuilla, veroilla jne.

Sitten ihmetellään kun on niin kallista.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Täällä Oslossa fillarit ovat olleet varastoissa kevättä odottamassa jo kuukausia. Jännää, semminkin kun ydinkeskustan lumitilanne on aivan eri kuin hesassa ( lunta ei siis ole ). Tosin ei ole viimeaikoina tullut hesassa käytyä lentokenttää lähempänä, mutta oletan että kylä on ihan kunnolla lumessa.

Juhani Piironen

Norjalaiset pärkheleet on niin rikkaita, että niillä on varaa ostaa auto. :)

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Kyllä niillä mankeleilla täällä paljon ajelivat, mutta ne pantiin varastoon lokakuussa. Tällä hetkellä sesonki ei ole vielä alkanut.

Pyörät otetaan telineistä korttia vastaan, kun sykkelin palauttaa se rekisteröi käyttäjän toimet. Joskus se sitten sekoilee ja väittää pyörää lainatessa että edellistä ei ole palautettu.

Yöksi pyörät viedään talteen telineineen. Ja aamulla ne tuodaan takaisin. Varsin posetiivisesti työllistävä vaikutus siis.

Käyttäjän MattiPyhtil kuva
Matti Pyhtilä

Kyllä näihin rikkoutumisiin saadaan myös työllistettyä korjaajia ja väärinkäytöksiä korvaamaan vakuutusyhtiö. Markkinavoimat hoitavat asian. Tervetuloa kesä ja fillarit!

Toinen keino saada paljon fillareita Stadiin on kunnostaa vanhoja vaihteettomia putkirunkoja ja sijoittaa niitä sinne tänne useampi tuhat. Häviävät sitten vuosien mittaan, mutta uusia fillareita tuodaan maahan joka kevät ja vanhat joutavat kierrätyskäyttöön.

Käyttäjän lahtipe1 kuva
Petri Lahtinen

Poliisitkin voivat jalkautua jalkarattaiden käyttäjiksi ja tulla näin enemmän osaksi kansainvälistä ja pan-eurooppalaista kaupunkikuvaa.

Mauri Hyhkö

Aina pitää apinoida suurenmaailman kotkotuksia jotka eivät sovi meidän kylmään ilmastoon. Potkukelkkakin olisi parempi täällä kuin fillari, pyörät vain alle kesäksi, niinkuin joku Pv:ssa jo ehdottikin. Tosin
nekin löytyvät varmaan koleera-altaasta vähän ajan kuluttua.

Toimituksen poiminnat